Už polovina doporučených cvičení stačí ke snížení zdravotních rizik

Určitě se někteří vaši klienti rádi vymlouvají, že na všechna doporučená cvičení nemají dostatek času. Vymlouvat se už nemusí, studie University of Bath ukázala, že stačí klidně i polovina z doporučeného objemu cvičení ke snížení zdravotních rizik.

Profesor Conrad Earnest a jeho kolegové v oddělení pro zdraví z University of Bath, zkoumal pacienty s metabolickým syndromem, což je kombinace zdravotních problémů, které společně zvyšují riziko vzniku kardiovaskulárních onemocnění a diabetu. Studie byla sice navržena a realizováná ve Spojených státech, avšak doporučení jsou velmi podobná jako pro evropské země, včetně ČR. Základní doporučení zní za týden alespoň 2 hodiny a 30 minut (150 minut) středně intenzivního cvičení jako je rychlá chůze, plus posílení svalů alespoň 2 týdně. 

Lidé, kteří se účastnili studie, byli rozděleni do tří skupin, které měly dodržet stanovenou zátěž na 50 %, 100 % a 150 % z doporučeného cvičení. Studie byla provedena podle kritérií metabolického syndromu dle National Cholesterol Education Program, včetně úbytku obvodu a krevního tlaku a používá analytickou techniku vyvinutou vědci na Cambridge Medical Research Council. 

A co ukázaly výsledky studie? I u skupiny, která vykonávala stanovenou zátěž jen na 50 % doporučení, se zlepšil výrazně metabolický syndrom.

Profesor Earnest k tomu řekl: "Naše výsledky ukazují, že lidé mohou výrazně zlepšit riziko metabolického syndromu i na polovině dávky běžných cvičebních pokynů. I málo stačí, aby nastolili dlouhou cestu ke zlepšení zdraví. V podstatě zde není opravdu žádný důvod, proč nedělat něco aktivního."

Výsledky studie byly publikovány v The American Journal of Cardiology.

Profesor Earnest dodává: "Toto zjištění nám ukazuje, že i ti, kteří nemají fyzické aktivity mohou docílit velkých rozdílů jen tím, že zapojí alespoň malé množství pohybu."

 

Zdroj a foto: University of Bath